Safari na lodi

Niektorí dovolenkári zo Slovenska, ktorí sa rozhodnú navštíviť známe egyptské prímorské stredisko Hurghadu, určite využijú i možnosť dvojdennej alebo dlhšej plavby na slovenskej luxusnej lodi, s ponukou osvojenia si základov potápania v blízkosti koralových útesov fascinujúeho Červeného mora. Túto možnosť mi spolu so zástupcami slovenských a českých cestovných kancelárií a agentúr sprostredkovala cestovná kancelária Best choice.
Zavčasu ráno sme sa z hotela presunuli do hurghadského prístavu, kde sme sa nalodili na 31 metrov dlhú modernú loď. Je na nej pre dovolenkárov k dispozícii 10 dvojlôžkových klimatizovaných kajút, z ktorých 7 je s oddelenými a 3 s manželskými posteľami. S kompletným moderne zariadeným sociálnym zázemím-kúpeľňou s umývadlom, sprchou a WC, veľkou spoločenskou miestnosťou s televízorom a videom, ktorá zároveň slúži ako jedáleň či miestnosť na diskotéku, a na dvoch palubách s priestormi na opaľovanie. Okrem toho boli na lodi kajuty pre desaťčlennú posádku, dvoch inštruktorov potápania, kapitánska kabína s kormidlom a navigačným zariadením, a dole v podpalubí srdce lode - strojovňa.
Po vyplávaní z hurghadského prístavu sa nám na ľavej strane lode ukázala krásna scenéria hotelových komplexov. Po trojhodinovej plavbe sme priplávali na Bluffpoint v koralovej zátoke pri neobývanom ostrove Veľký Gubal. Dominuje mu solárny maják, ktorého svetlo je v noci výbornou orientáciou pre lodnú dopravu.
Spoločnosť nám robilo šesť lodí, ktoré kotvili v našej bezprostrednej blízkosti, a ich osadenstvo podobne ako my sa rozhodlo, v potápačskom výstroji pozrieť sa pod hladinu Červeného mora.
My sme mali šťastie, že okrem dvoch profesionálnych potápačských inštruktorov, ktorí na lodi pracujú, Imiho, ktorý už deväť rokov sprevádza slovenských dovolenkárov za poznaním morských hlbín, a jeho priateľa Janyho, ktorý túto činnosť vykonáva sedem rokov, pribudol k nim i tretí. Bol ním generálny riaditeľ CK Best choice Tarek Dhrif, ktorý má na lodi po celý rok odložený potápačský oblek. To, že skutočne patrí medzi výborných potápačov, dokázal okrem iného i tým, že v 12 - metrovej hĺbke medzi koralmi za niekoľko minút našiel okuliare, ktoré pri kúpaní stratil jeden z členov našej výpravy.
Po krátkej inštruktáži, pri ktorej Imi upozornil na správny postup pri nasadzovaní si potápačského výstroja, spôsob dýchania a správania sa pod hladinou, prvá trojica si oblieka potápačský neoprénový oblek a spúšťa sa pod hladinu. Naskytá sa nám úchvatný pohľad na bohatú flóru a faunu koralových útesov. Obdivujeme ryby s dúhovými farbami, ktoré sme dovtedy mali možnosť vidieť iba vo filmoch a morských akváriách. Ostatní využívajú možnosť zaplávať či zašnorchlovať si, alebo len tak, oddávať sa silným lúčom egyptského slnka. Po dvadsiatich minútach prichádza na rad ďalšia trojica a tak sa to opakuje, kým na rad nepríde posledný člen výpravy. Popoludní sa celý rituál opakuje. Všetci traja inštruktori sa individuálne venujú každému z nás.
Pred večerou sa vyberáme na dvoch motorových člnoch, ktoré sme ťahali za loďou z Hurghady, na prieskum ostrova Veľký Gubal. Má vynikajúcu piesočnatú pláž, na ktorej sme sa vylodili a peši prešli asi tristo metrov k osamelému majáku. Ostrov je plný vyplavených koralov a preto by som nikomu neodporúčal, aby sa na jeho prehliadku vybral bosý. Inak by tých tristo metrov prešiel alebo preskákal ako po žeravom uhlí.
Po návrate na loď zvonček zvoláva na večeru. V pestrej ponuke nechýbajú ryby, pečené kurence, hovädzie mäso, cestoviny, rôzne zeleninové šaláty, káva, čaj, ovocie, zákusky, výborné pivo a niekoľko druhov nealkoholických nápojov. Slovom - komfort ako v hoteli.
Po zotmení nám robia spoločnosť dve lode, na ktorých si už skúsenejší potápači pripravujú nočné potápanie. Z paluby lode sledujem ich činnosť a neskôr mihotajúce sa svetielka ich lámp pod hladinou. Svetlo v zadnej časti lode prilákalo k nej desiatky barakud. Ich pretiahnuté štíhle telá mi pripomínajú naše šťuky. Uchvátený pohľadom na ne, spoločne si sadáme za stôl a pri vodnej fajke počúvame rozprávanie Imiho o zážitkoch z potápania. Napríklad o tom, ako sa dostal zatiaľ do najväčšej-šesťdesiatmetrovej hĺbky k stroskotanému trajektu. A aby svojim slovám dodal dôveryhodnosť, všetko nám to premieta na videu.
Zátoka, v ktorej sa pripravujeme na prenocovanie, je tichá a noc na lodi pokojná. Po dni plnom zážitkov umocnených večernými rozhovormi, spíme ako v bavlnke.
Na druhý deň prichádza na rad opäť potápanie. Pre tých, ktorí sa ho už dostatočne nasýtili, je pripravená jazda na nafúkanom dvojsedadlovom kolese ťahanom za motorovým člnom. Pri 40 či 70 - kilometrovej rýchlosti, napriek silnému držaniu sa, lietame na vlnách a do mora padáme ako zrelé hrušky. Dopad do morských vĺn, vďaka záchrannej veste, nie je však problematický a ani bolestivý. Ostatní šnorchlujú alebo plávajú. Niektorí, po predchádzajúcom dni poriadne opálení, využívajú na oddych prítmie kajút.
Spať do Hurghady sa vraciame popoludní cez zátoku delfínov. Na týchto miestach delfíny sprevádzajú lode a skokmi spestrujú plavbu ich osadenstvu. My sme však „mali smolu“. Silný vietor zdvihol morské vlny a delfíny dali prednosť pokojnejším miestam hlboko v zátoke.
Napriek tomu, že sme delfíny nevideli, dvojdňový safari zážitok na lodi mi ešte dlho ostane v pamäti. A určite ho odporučím i našim dovolenkárom - ktorí sa rozhodnú Hurghadu navštíviť.