Myslieť v zime na leto sa oplatí

Myslieť v zime na leto sa oplatí

Hrejivé predstavy

Voľakedy platilo, že sa zima pýtala, čo sme robili v lete. No dnes, keď nie každý musí úrodu žať a drevo chystať sa tradícia otočila a otázku o zime kladie leto. Takže, čo ste robili v zime? Vyberali dovolenku? Múdro!

Je veľa spôsobov, ako sa v zime zohriať. Babušenie sa do oblečenia a výdatné kúrenie sú nutnosťou. Posedenie pri blčiacom kozube s vareným vínom alebo punčom radosťou. Zahreje odpratávanie snehu aj lyžovačka. Tmavý deň rozjasnia spomienky na letnú dovolenku – a pozor, lebo to nie je rúhanie ani odmietanie zimy! – aj vážne rozmýšľanie nad tým, kde si budeme užívať leto, ktoré príde, keď skončia pľušte.
Vyznávačom tejto filozofie je jasné, že im z toho vyplývajú samé výhody. Nielenže sa už od zimy môžu tešiť, ako dobre im bude v lete. Nielenže majú tip na naozaj dobrý vianočný darček. Navyše ušetria a hlavne si môžu vyberať!

Leto na programe zimy
First moment dovolenky sa predávajú už od decembra, pričom zľavy sa pohybujú až okolo 30 percent. Ušetriť tretinu?! Nie je to málo, o to viac zvýši napríklad na vreckové. „Takýmto spôsobom si dovolenku kupuje asi 35 percent Slovákov,“ hovorí generálny riaditeľ CK Globtour Ing. Pavel Gašparík. „Nejde však len o to, že ušetria, veľkou výhodou je to, že si vedia dovolenku v dostatočnom predstihu naplánovať a prispôsobiť jej ostatný program v letnom ročnom období, vrátane práce a zabezpečenia prázdninových aktivít pre deti. Najväčšou výhodou je ale najširšia možnosť výberu – destinácie, miesta, hotela. V prípade first momentov netreba robiť kompromisy, ak napríklad niekto chce výhľad na more, bude ho mať. Dôležité veci, ktoré vplývajú na dojem z dovolenky aj na kvalitu oddychu, teda poloha, orientácia a štandard ubytovania sa v prípade last moment vôbec nedajú zaručiť, kým pri first momentoch je výber naozaj bohatý.“

Osvedčené destinácie
Podľa riaditeľa cestovnej kancelárie, ktorá je na našom trhu už dve desaťročia, budú u Slovákov aj nadchádzajúci sezónu hrať prím osvedčené destinácie ako Chorvátsko, Bulharsko, Turecko, Grécko a Taliansko, teda krajiny, kde sa dajú nájsť dovolenky v rozumnom pomere kvalita – cena a najmä čo sa týka Afriky, platí záruka dobrého počasia od jari až do jesene.
„Jednotkou určite zostane Chorvátsko, ľudia oceňujú jeho dostupnosť vlastnou dopravou, dobrú cestnú infraštruktúru, nízku jazykovú bariéru, čisté more a krásnu prírodu,“ hovorí P. Gašparík. „Po prvom júli 2013, keď Chorvátsko vstúpi do Európskej únie sa však pravdepodobne zmenia ceny ubytovania v súkromí. Všeobecne sa očakáva, že budú vyššie,“ upozorňuje.

Na vlastnú päsť
Dojem, že dovolenka zorganizovaná na vlastnú päsť bude lacnejšia ako s cestovnou kanceláriou, môže byť klamný. Ceny first momentov určite neprekoná. A či zaplatíme výrazne menej ako za zájazd kúpený v priebehu sezóny je tiež otázne. Cestovné kancelárie a agentúry majú v cene zájazdu pochopiteľne zarátaný aj zisk, ale ani to neznamená, že bez nej zaplatíme vo vybranej destinácii za hotel menej peňazí. „Cestovné kancelárie nakupujú väčšie objemy ubytovacích kapacít a preto majú lepšie ceny ako priamo na recepcii hotela,“ upozorňuje šéf Globtouru. „Lacnejšie ubytovanie ponúkajú priváty a apartmány. Tie zväčša využívajú mladí ľudia. Rodiny s deťmi sú pochopiteľne náročnejšie na služby a tie sa oplatí dobre a včas vybrať.“
Kto sa vyberie na dovolenku uprostred sezóny na vlastnú päsť, zvyčajne musí robiť veľa kompromisov. Dovolenku zažije, aj si ju užije, ale v jeho rozprávaní a spomienkach bude určite veľa rôznych ALE. „V top sezóne sú v spomínaných destináciách hotely plné na 95 percent, čo znamená, že sa človek musí uspokojiť aj s nižšou kategóriou alebo so službami, ktoré mu celkom nevyhovujú. Potom má ďaleko k moru, pri hoteli nemá bazén alebo chýbajú iné služby,“ hovorí P. Gašparík.
V cene dovolenky s cestovnou kanceláriou je zarátaná istota ubytovania, ktorú si dovolenkár vopred vybral, servis lekára a najmä delegáta, ktorý v prípade potreby vyrieši aj problémy s jazykovou bariérou. Samozrejme, toto všetko platí pod podmienkou, že sa dovolenka kupuje v osvedčenej a zabehnutej cestovnej kancelárii.

Jedna babka povedala
Už spomínanou výhodou kúpy dovolenky v predstihu je veľký výber hotelov. Rozhodujúcimi kritériami prvého výberu sú samozrejme cena, poloha, štandard služieb. Ale aj po vyselektovaní toho, čo vyhovuje a čo nie, zostáva ešte hŕba možností. Skúsení cestovatelia odporúčajú overiť si hotel z niekoľkých zdrojov. Ak v ňom pred rokom boli známi nadmieru spokojní, neznamená to, že to bude to pravé orechové pre vás. Navyše stačí taká maličkosť ako nový manažment hotela, s ním noví zamestnanci, nové pravidlá a všetko môže byť úplne inak, ako pred piatimi rokmi, keď ste si tam tak krásne užili...
Fotografie v katalógoch cestovných kancelárií sú absolútne nedostatočným zdrojom. Nie (vždy) zámerne, ale skresľujú realitu. Lepšie sú videá, ideálne z poslednej sezóny. Spolu s komentármi od iných dovolenkárov ich nájdete napríklad na stránke tripadvisor.com. K dobrým službám cestovnej kancelárie patrí možnosť hodnotiť na webe ubytovanie, ktoré ponúka, aby si potenciálni klienti mohli vybrať na základe skúseností a hodnotenia iných klientov. „Nám sa to veľmi osvedčilo spolu s videami. Klienti presne vedia, do čoho idú, čo môžu očakávať, zrejme aj preto sa z  50-tisíc našich dovolenkárov ročne sťažuje len 0,1%,“ konštatuje P. Gašparík.
Kompromisy v ubytovaní sa na dovolenke nevyplácajú. Radšej zaplatiť o desať eur viac ako si potom v duchu nadávať. A v prípade first momentov to platí dvojnásobne, pretože ceny sú veľmi prijateľné a výber bohatý.


Slováci na zahraničnej dovolenke

* Napriek kríze si stále chceme dopriať aspoň jednu dovolenku pri mori do roka. Objem dovolenkárov, ktorí nakupujú cez niektorú z 8 000 (!) cestovných kancelárií na Slovensku, sa už niekoľko rokov nezmenil
* 35% dovoleniek sú FIRST MOMENTY
* O tom, kam sa vycestuje na dovolenku a kde sa bude bývať, rozhodujú v slovenských rodinách ženy