Odmeny na konci školského roku by sa nemali podceňovať, ide o efektívny spôsob motivácie

Odmeny na konci školského roku by sa nemali podceňovať, ide o efektívny spôsob motivácie

 

Odmeňovať školákov na konci školského roka za kvalitne odvedenú prácu je dlhoročnou tradíciou pre drvivé percento rodičov. Tí sa však často dopúšťajú dvoch základných chýb. Buď na svoje deti kladú nesplniteľné nároky, čo ich stavia do emočne vypätej situácie, alebo ich odmeňujú neprimerane hodnotnými darčekmi. V oboch prípadoch však tento spôsob motivácie postráda zmysel.

Systém odmien za dobré vysvedčenie má svojich priaznivcov aj odporcov. Najčastejším argumentom rodičov-odporcov je fakt, že deti sa tak nenaučia pracovať pre svoj pocit zadosťučinenia a úspech, ale dobré študijné výsledky vidia len ako prostriedok na dosiahnutie toho, čo si želajú. Hoci sa jedná o argument pádny a celkom iste ho nemožno podceňovať, ak zvolia rodičia správnu taktiku, môže odmena slúžiť ako vedľajšia motivačná zložka, pričom deti poháňa uspokojenie z vlastnej dobre odvedenej práce.

  • Deti sú zrkadlom rodičov

To, či je potomok študijným typom, sa v istej miere vyvíja podľa toho, v akom rodinnom zázemí vyrastá. Je pravdepodobnejšie, že rodičia, ktorých živí remeslo, vychovajú deti so sklonmi k manuálnej práci. Naopak deti, ktorých obaja rodičia dokončili vysokoškolské vzdelanie, budú skôr tiahnuť k akademickej dráhe. Nejedná sa ale o pravidlo a výnimky nájdeme na oboch stranách. To, na čo sa náš potomok prikláňa, možno však jasne vidieť už od základnej školy. Rodičia, ktorí sa o svoje deti zaujímajú v priebehu školského roka, dokážu odhadnúť, ako budú študijné výsledky vyzerať a v akých predmetoch má zmysel deti poháňať a kde nie. To by sme mali brať do úvahy na samotnom konci školského roka. Porozumenie základných túžob a tendencií dieťaťa je kľúčom k výberu správneho druhu motivácie. Nikdy by sa však nemalo stať to, aby sa deti ocitli v situácii, keď budú cítiť, že rodičia svojim výkonom sklamali. Dobré známky nie sú a nikdy neboli istotou životného úspechu. Nemalo by sa tak teda hľadieť na konečný výsledok ako skôr na snahu dieťaťa.

  • K darčekom pristupujte s mierou

Rodičia deťom často sľubujú neprimerane hodnotné dary za brilantné výkony. To však nie je dobre z niekoľkých dôvodov. Jedným z nich je zmena zmýšľania u detí. Ich priania a nároky sa s väčšími darmi stále zvyšujú a radosť z nich sa naopak zmenšuje v prípade, že nedostanú to, čo chceli či očakávali. Ideálne je zvoliť zlatú strednú cestu. “Pred koncom školského roka registrujeme zvýšený záujem o populárno náučné hry, stolové hry, stavebnice, skladačky, a pod. Medzi kupujúcich okrem rodičov však patria aj základné školy, ktoré s blížiacim sa vysvedčením razia heslo, Škola hrou ‘, a tak hodiny často oživujú náučnými hrami z oblasti zemepisu, slovenského jazyka, a pod. “, hovorí Marcel Pech, marketingový riaditeľ distribútora hier a hračiek pre český a slovenský trh Pexi.

Okrem spoločenských hier, ktoré sú vhodné aj pre rodinné večery, sú ideálnym darčekom napríklad knihy. Ako odmena však môže poslúžiť aj spoločný výlet do vytúženej destinácie či návšteva obľúbenej cukrárne. Je len na vás a na vašej výchove, čo bude potomok považovať za niečo výnimočné. Ak budeme načúvať tomu, čo si dieťa praje, budeme koľkokrát prekvapení. V mnohých prípadoch prídeme na to, že snom potomka nie je nový bicykel, DVD prehrávač alebo dovolenka na Ibize. Oným snom môže byť obyčajná hračka.