DENNÍK RELAX - Ako zabrániť vzniku rakoviny prsníka?

Ako zabrániť vzniku rakoviny prsníka?

Správna životospráva zohráva pri nádorových ochoreniach dôležitú úlohu. Čo jesť a naopak, čomu sa vyhýbať? Štatistiky udávajú zaujímavé zistenia v oblasti rakoviny a stravovania. Údajne 15-tim až 35-tim percentám rakoviny možno zabrániť zmenou stravovacích návykov!
 
Ako znejú najdôležitejšie zásady?
 

  •     Odborníci odporúčajú nahradiť všetky nasýtené tuky esenciálnymi mastnými kyselinami. To znamená, že rastlinné oleje, margaríny a mnohé maslá treba vymeniť za zdravšie alternatívy.
  •     Rovnako treba do jedálnička zaradiť pestrú paletu orieškov a semien.
  •     Pozor na biely cukor a všetky nezdravé rýchle sacharidy.
  •     Ďalšou dôležitou zložkou stravy sú strukoviny (najmä kvôli obsahu izoflavónov), ovocie a zelenina, kde je zastúpených množstvo antioxidantov.
  •     Podstatné sú aj lignany, ktoré nájdete v ľanových semiačkach i ľanovom oleji.
  •     Celozrnné produkty dodajú organizmu množstvo vlákniny.
  •     Pozor na dostatok vápnika, ktorý je zastúpený v mliečnych produktoch, ale aj v zelenej listovej zelenine.
  •     Podstatné sú aj látky z radu karotenoidov, ktoré pochádzajú zo žltej, červenej a oranžovej zeleniny a ovocia.
  •     V oblasti životosprávy je kontroverznou témou konzumácia mäsa. Snažte sa konzumovať kvalitné druhy mäsa z overených zdrojov. Ak máte radi cesnak, využívajte ho pri varení a pečení, pretože podľa vedcov ničí karcinogénne látky v mäse.


Ak by sme sa na zloženie jedálneho lístka pozerali očami vedcov z Číny, tí jednoznačne konštatovali, že bohatá konzumácia ovocia a zeleniny znižuje riziko vzniku rakoviny prsníka. Dokonca zoznam vhodných druhov ovocia a zeleniny konkretizovali. Prevenciou proti rakovine prsníka sú tmavá listová zelenina, zelenina z čeľade kapustovitých, paradajky a mrkva. Z ovocia sú to najmä banány a melón.
 
Kapustovitá zelenina je odporúčaná najmä preto, lebo obsahuje glukozinoláty. Podľa dostupných informácií je týchto bojovníkov proti rakovine najviac zastúpených v ružičkovom keli. Brokolica a karfiol zasa obsahuje látku indol 3-karbinol, ktorý ovplyvňuje hladinu hormónov tak, aby boli v ľudskom tele pomocníkmi a nie naopak, nepriateľmi. Rajčiny zasa obsahujú lykopén, ktorý vedecké štúdie označili ako bojovníka proti rakovinovým ochoreniam.
 

M.
 

 

 

Autor fotografie:www.pixabay.com