DENNÍK RELAX - PRÍBEHY V BUBLINÁCH

PRÍBEHY V BUBLINÁCH

výstava —
TOTO! sú Vianoce 2019
— PRÍBEHY V BUBLINÁCH
niečo zo slovenského komiksu 70. – 90. rokov
Jozef Schek Babušek, Vladimír Feďo Fiala, Peter Chudý, Juraj Maxon, Pavol Moravčík, Fero Mráz, Marián Oravec
dátum —
otvorenie výstavy – štvrtok 5. 12. 2019 o 18.00 hod.
miesto —
TOTO! je galéria, Moskovská ul. 29 v Bratislave

Komiks je zvláštny formát: príbehy ostrúhané do pár krátkych, úplne jednoduchých viet, aby sa zmestili do bublín. Razantné, popisné, často schematické kreslenie. Stojí si niekde na okraji umeleckej scény, obchádzaný teoretikmi ako niečo „menej vznešené“, vhodné tak maximálne do kategórie spotrebného umenia, medzi remeslá.
Patrí vôbec do galérie?
 
A tak sa táto výstava neskladala ľahko.
Rannému slovenskému komiksu, ktorý vychádzal na stránkach časopisov Roháč, Elektrón, Zenit, Smena na nedeľu alebo Kamarát, totiž možno vyčítať veľa: občas naivné štylizácie, opakujúce sa vzorce príbehov, produkciu ako podľa šablóny, kresliarsky balans často až na hrane gýča. Aj samotní autori sa ošívali: „Fakt to chcete? Veď to boli také blbiny popri inej robote.” Alebo: „Jednu stranu som musel nakresliť za 24 hodín, a tak to aj vyzeralo, keď sa na to dnes pozerám.”, či „Viete, my sme to ani veľmi nemali skadiaľ odkukať: v 80-tkach sme sa tak maximálne niekde na burzách dostali k francúzskemu PIF-u a pár sci - fi, ale skutočný vývoj nás obišiel.” 
A predsa! 
„Niečo“ v tom komikse, tvorenom medzi 70. – 90. rokmi minulého storočia bolo. Z tých príbehov išla (a dodnes ide) zvláštna energia, divokosť. Doslova cítiť, že bol tvorený s chuťou, že sa presne triafal do prežívania svojho čitateľa. Bez toho, aby ich autori neboli výborní, zruční kresliari, by žáner, zahnaný do kúta na malom domácom ihrisku, deformovaný mentálnou pustatinou času, v ktorom vznikal, nebol zanechal takú výraznú stopu v ich hlavách, to: „Ja si to pamätám! Ja som to kedysi čítal!“
A tak stojí za to prísť sa pozrieť na výstavu Príbehy v bublinách – priblížiť sa k originálom a skúmať „ako“ vlastne „tie“ komiksy vznikali.
Tešíme sa na vás.
Výstavu Príbehy v bublinách  si môžete pozrieť v TOTO! je galéria na Moskovskej ul. 29 v Bratislave od 5. 12. 2019 (od 18:00 hod.) do 30. 1. 2020.

Hlavný partner a výstavu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Partnerom výstavy je Slovenské múzeum dizajnu — Slovenské centrum dizajnu v Bratislave.

PRÍBEHY V BUBLINÁCH



Jozef Schek Babušek bol karikaturista, ilustrátor, grafik a typograf – ale aj tak je najviac považovaný za zakladateľa slovenského komixu, ktorý začal tvoriť už v roku 1947 dielom Dozorca a väzeň v časopise Šidlo. Kultovými sa stali jeho sci-fi pre Elektrón Desiata planéta, či Cesty slepých vtákov.

Vladimír Feďo Fiala vyštudoval Vysokú školu pedagogickú v Banskej Bystrici. Je výrazným figuralistom. Vydal osem zošitových vydaní Tarzana E. R. Burrougsa, príbehy Robina Hooda a množstvo indiánskych, kovbojských príbehov pre časopis BUBLINY.

Peter Chudý absolvoval Fakultu architektúry SVŠT v Bratislave. Od r. 1973 ilustroval pre časopis Elektrón – spolu s Ivou Marešovou pre neho vytvoril nielen komiks Formula-1, ale jeho špecializáciou sa stali aj detailné technické kresby stojov a zariadení.

Juraj Maxon
, výtvarník a ilustrátor, vytvoril množstvo komiksov, hlavne so sci-fi a horrorovou tematikou – napríklad aj pre Smenu na nedeľu, niekedy s textami Petra Uličného. Na Worldcon-e v r. 1955 získal ocenenie Best European Artist – Eurocon Award.

Pavol Moravčík bol kľúčovým autorom časopisu Kamarát: už v 1971 objavil pre jeho stránky dnes už kultovú sériu Kamko a Kamka – dve postavičky, zažívajúce rôzne dobrodružstvá. Okrem toho je autorom komiksov Bratstvo bieleho kľúča, či Strašidelné príhody Jožka Donasaprška a Tajomstvo Wepolisu.

Fero Mráz uverejnil svoje prvé komiksy v časopise Štart – seriál Leto s ujom Ivanom. V roku 1990 založil komiksový časopis Bublinky, aj Slovenský klub autorov komiksu ZANOTA. Ilustroval bezpočet komiksov od Posledného Mohykána až po Syna lovca medveďov, či Tajomstvo neviditeľnosti.

Marián Oravec, ilustrátor a výtvarník, kreslil pre Elektrón na sklonku 80. rokov – jeho prvým komiksom bolo Tajomstvo Hippokratovho korálu, ku ktorému sám písal scenár, neskôr vytvoril Vedľajší účinok na motívy Raymonda Hawkeyho a Nonstop Briana W. Alldisa.