Stratégie pre riešenie konfliktov na pracovisku

Stratégie pre riešenie konfliktov na pracovisku

Konflikty sú často nevyhnutnou súčasťou nášho pracovného života, pretože prichádzame do kontaktu s ľuďmi, ktorí majú iné názory či predstavy.

Azda najväčšou chybou, ktorú môžete urobiť, je nechať voľný priechod svojim emóciám a neobjektívne, možno na základe sympatií, sa prikloniť na jednu či druhú stranu konkrétneho sporu, ak nie ste jeho priamym aktérom. Čo sa vám teda pri riešení konfliktov zíde?

1. Zachovajte pokoj

Ak sa necháte vyprovokovať do stavu, že prestanete zvládať svoje emócie, automaticky prestávate počúvať a racionálne uvažovať. Skôr ako tak urobíte, skúste sa niekoľkokrát zhlboka nadýchnuť alebo napočítať do desať. Skúste sa na druhú stranu konfliktu pozrieť inými očami – čo ju k takémuto správaniu vedie, či má nejaké problémy doma alebo či je len pod tlakom. Jednoducho urobte všetko preto, aby ste sa nenechali vyprovokovať.

2. Počúvajte

Ak na vás niekto zaútočí, zrejme máte tendenciu brániť sa a najlepšou obranou je útok. V prípade, že je to možné, snažte sa druhého upokojiť a presvedčiť ho, aby vám nezaujato povedal, čo ho trápi. Snažte sa ho vypočuť a potom použite svoje argumenty – rozprávajte vecne a bez zbytočných emócií.

3. Žiadajte návrh riešenia

Konflikty majú aj svetlé stránky – „prečistia“ ovzdušie na pracovisku a prinesú nové riešenia. Preto sa vždy každého, kto sa konfliktu zúčastní, spýtajte, aký je jeho návrh riešenia a potom hľadajte spoločný kompromis.

4. Vyhnite sa vzájomnému obviňovaniu

Urobili ste chybu, ktorej dôsledky si odnesie celý pracovný tím? Pokúste sa vyhnúť vzájomnému obviňovaniu, ktoré vzťahy na pracovisku ešte viac vyostrí. Namiesto toho si sadnite za jeden stôl a snažte sa nájsť riešenie, ako chybu napraviť.

5. Zameriavajte sa na budúcnosť

Ležia vám v žalúdku „krivdy“, ktorých sa na vás dopustili kolegovia či nadriadení? Zabudnite na ne. Tým, že na ne budete neustále myslieť, sa oberáte o energiu i cenný čas. Zároveň je to pre vás ponaučenie, že nabudúce budete podobné situácie riešiť hneď a na rovinu s kolegami či nadriadenými.

6. Verte si!

Urobili ste chybu, ktorá vás mrzí a kolegovia vám ju neustále vyhadzujú na oči? V prvom rade si odpusťte vy a potom vám prepáčia aj kolegovia. Ak sa tak nestane, povedzte im, že aj vy ste len človek, ktorý má právo na omyl, a že nabudúce môžu byť na vašom mieste oni.

-w-