Etiketa obdarovávania obchodných partnerov: Čo darovať a čomu sa radšej vyhnúť?

Etiketa obdarovávania obchodných partnerov: Čo darovať a čomu sa radšej vyhnúť?

Vianoce sa rýchlo blížia a s firemnou nádielkou je dobré myslieť aj na obchodných spolupracovníkov. Poďakovať svojim partnerom za spoluprácu v končiacom roku môžete nielen vianočným prianím, ale aj drobným darčekom. Pod pojmom firemný vianočný darček sa pritom nemusí skrývať len prepisovačka, blok alebo kalendár s logom firmy. Buďte nápaditejšie a podarujte vaše významné obchodné kontakty originálnejšie. Majte však na pamäti etiketu, ktorá tento spoločenský akt sprevádza.

Kvalita, originalita a primeranosť. To sú tri hlavné charakteristiky, ktoré by mal vianočný darček určený obchodným partnerom spĺňať. V podnikaní a obchodných vzťahoch všeobecne neexistujú žiadne záväzné etické normy, o to môže byť výber darčeka a spôsob jeho odovzdania problematický. Hlavnou motiváciou, prečo myslieť s vianočným darčekom aj na obchodných partnerov, dôležitých dodávateľov  či VIP klientov, by malo byť poďakovanie za doterajšiu úspešnú spoluprácu a symbolický prejav uznania. Vianočný darček rozhodne nie je cestou, ako sa dostať k výhodnejším zákazkám či ako rozšíriť rady existujúcich zákazníkov. Zištné úmysly nemajú medzi dôvody prečo obdarovávať svoje miesto a sú spoločensky krajne nevhodné. Na tomto spoločenskom akte je najviac cenená jeho symbolická hodnota, preto aj samotná peňažná hodnota daru by nemala byť príliš vysoká, aby na strane obdarovávaného nevznikli rozpaky, alebo dokonca nedošlo k odmietnutiu daru.

  • Luxusné pochutiny

Kvalitná, pravá čokoláda neurazí snáď nikoho. Zabudnite na „odfláknuté“ bonboniéry alebo morské plody a stavte radšej na Chocolaterie, ktoré ponúkajú veľmi kvalitnú čokoládu v luxusnom balení s možnosťou personalizácie. Existujú špecializované butiky s čokoládovými cukrovinkami na pomedzí gastronómie a dizajnu. Nič nepokazíte ani zážitkovú degustáciou alebo ručne vyrábanými pralinkami s exotickými náplňami, na ktoré je možné umiestniť aj logo vašej firmy.

Nesmrteľné sú tiež darčekové koše, vhodné pre mužov aj ženy. Vyhnite sa „retro“ košom z deväťdesiatych rokoch, ktoré obsahujú plechovky so sardinkami, kompóty a obyčajné paštéty. Namiesto toho vyberte kvalitné a výberové potraviny a nechajte ich umne naaranžovať. Nemusí to nutne byť košík omotaný celofánom. S estetickým balením na mieru vám poradí popredný tuzemský predajca obalových materiálov Paketo.sk. Ponúka široký výber darčekových gastro obalov, podnosov na alkohol a darčekových krabíc či obalov. Prvý dojem je dôležitý, kvalitný a pútavý obal dodá darčeku na originalite. Na výber máte rôzne rozmery, farebné varianty, elegantné designy a v neposlednom rade aj možnosť vlastnej fotografickej potlače v digitálnej kvalite.

  • Keď obdarovať, tak zodpovedne

Hitom posledných rokov je obdarovávanie obchodných partnerov s rozmerom spoločenskej zodpovednosti. Čo si pod tým predstaviť? Jednoducho to, že kúpením daného darčeka urobíte zároveň dobrý skutok. Myšlienka na druhých k Vianociam patrí a je pravou podstatou týchto sviatkov. Spôsobov, ako to docieliť, je mnoho. Môžete napríklad podporiť koncept fair trade výberom darčekov s týmto označením, obdarovať partnerov výrobkami z chránených dielní alebo profilovať sa ekologicky a staviť na produkty, ktoré šetrnosť k životnému prostrediu propagujú a samy sú vyrobené v súlade s trvalou udržateľnosťou. Jasným posolstvom pre obchodných partnerov je aj výber slovenských výrobkov od malých domácich podnikov alebo od lokálnych výrobcov.

  • Vyhnite sa nevhodným darom

Okrem príliš vysokej finančné hodnoty daru je neprípustné darovať obchodným partnerom hotovosť v akejkoľvek výške. Darčeky by tiež nemali mať príliš osobný rozmer, preto napríklad nepripadajú do úvahy parfumy a oblečenie. Vyhnite sa aj žartovným darčekom. Humor je vysoko individuálna záležitosť, a čo vám môže pripadať treskúco vtipné, môže u druhej strany vyvolať rozpaky či pohoršenie.