DENNÍK RELAX - Najčastejšie používané bylinky v kuchyni //

Najčastejšie používané bylinky v kuchyni

Naše balkóny, terasy či parapetné dostky už dávno neslúžia len na muškáty a vešanie spodnej bielizne. Veľký boom zažívajú čerstvé bylinky, ktoré tu s obľubou pestujeme. Nepotrebujú extra starostlivosť a kúpite ich čerstvé v črepníku už takmer v každom hypermarkete. Bola by škoda nevyužiť zdravotné benefity, ktoré ponúkajú.

 

  • Pažítka

Táto bylinka je symbolom jari.  Stimuluje imunitu a má dezinfekčný účinok. Pažítka je zdrojom vitamínu B, C, karoténu, vápnika, draslíka, sodíka a železa. Dajte si pozor pri nízkom tlaku, pažítka vám ho ešte zníži. Je azda najznámejšou bylinkou a môžete si ňou osviežiť akékoľvek jedlo, dokonca aj bryndzové halušky.
 

  • Petržlen

Nevynechajte na balkóne ani petržlen. Má močopudné účinky, je bohatým zdrojom vitamínu A, C, E a tiež obsahuje minerálne látky- železo, vápnik, horčík. Je na nezaplatenie, ak ho môžete priamo z balkóna pridať do polievky.
 

  • Bazalka

Bazalka vám rozvonia aj balkón či terasu. Možno ste to netušili, ale obsahuje látky, ktoré pôsobia na organizmus antidepresívne. Zlepšia činnosť obličiek a podporujú trávenie. Bazalku môžete použiť nielen na obľúbené pesto, ale hodí sa aj do paradajkových omáčok, k rybám, alebo len tak k paradajkám a mozzarele.
 

  • Mäta

S mätou sa nám všetkým viaže spomienka na čaj či mojito. Výhodou je, že „rastie sama“, a preto by mala mať samostatný kvetináč.  Má výraznú mentolovú chuť, ak však chcete tú najvýraznejšiu, kúpte si mätu piepornú. Tlmí kŕče v bruchu, upokojí nervy a podporí trávenie. Nemusíte ju používať len do drinkov, ale pokojne ňou ozdobte aj koláče.
 

  • Koriander

Ak ste doteraz o koriandri len počuli, je najvyšší čas ho začať pestovať aj doma. Obsahuje vitamín A, B, C, má anitoxidačné  a antibakteriálne účinky. Pomôže pri hnačkových ochoreniach. Ak neviete kde ho použiť, vyskúšajte ho s mierou pridať do polievok či omáčok. Pozor, koriander je silne aromatická bylinka.
 

  • Šalvia

Málokto nepočul o šalviovom čaji, ktorý má protizápalové účinky, pomáha pri kašli a nachladnutí. Je to však veľká škoda, lebo aj v kuchyni má šalvia viacero uplatnení. Pridáva sa k tučnejšiemu mäsu ako je kačacie či bravčové, aby podporila trávenie. Tiež sa nebojte ju použiť na ryby či do koláčov. Pomôže pri škriabaní v hrdle, nadmernom potení a tráviacich ťažkostiach. Ako množstvo bylín má antioxidačné a dezinfekčné účinky.
 

 

  • Tymián

Tymian je výrazná bylina, hodí sa preto do plniek, paštét, dodáva chuť pečeným či grilovaným jedlám. Vylepší chuť omáčok aj dresingov. Má antiseptické účinky, pomáha pri suchom kašli a so škriabaním v hrdle.
 

  • Majorán

Čerstvý majorán má menej výraznú chuť a vôňu ako ten sušený. Má upokojujúce účinky, pomáha lepšiemu tráveniu a pri nachladnutí. Je vhodný pri varení rýb, omáčok k špagetám, do šalátov a polievok.

Autor: Janka Radimáková

Autor fotografie:https://pixabay.com/sk/byliny-bylina-korenie-vynikaj%C3%BAce-167725/



Články z rubriky: Záhrada úžitková

KOMÁRE

KOMÁRE

Vitamíny skupiny B umožňujú telu produkovať určitý pach, ktorý komáre ..

 Jesenná záhrada ponúka bohatú úrodu. Tipy, ako ju spracovať na zimu

Jesenná záhrada ponúka bohatú úrodu. Tipy, ako ju spracovať na zimu

Sušenie ovocia nie je žiadna veda, stačí sa držať osvedčených ..

Dobré rady do záhrady

Dobré rady do záhrady

Vyhraj knihu! ..

Ako sa správne starať o záhradku cez letné obdobie?

Ako sa správne starať o záhradku cez letné obdobie?

Počas leta treba dopriať nielen sebe dostatočný prísun tekutín a ..