Realitný trh sa reštartoval, nastal ideálny čas na kúpu nehnuteľností

Realitný trh sa reštartoval, nastal ideálny čas na kúpu nehnuteľností

Slovenská franchisingová realitná kancelária DIRECTREAL zaznamenala za tri štvrte roka 2013 medziročný nárast predaja o tretinu v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Predala 1013 nehnuteľností oproti 785 v roku predtým. Ceny nehnuteľností sa stabilizovali, čo je najvhodnejšia príležitosť na kúpu pre obyvateľov aj developerov. Informoval o tom konateľ DIRECTREALU Marián Paták.

,,Sľubne rastúce čísla predaja signalizujú, že realitná kríza je už pravdepodobne za nami a začína opatrná rastová fáza. K nárastu predaja významne prispeli svojou proaktívnou politikou banky, ktoré výrazne zlacneli hypotekárne úvery na bývanie. Medziročne až o takmer 1 % a zároveň umožnili klientom reštrukturalizáciu hypoúverov, aj prenos do iných bánk, za výrazne lepších podmienok. Odhadujeme, že v našej spoločnosti sa 80 % predaja domov realizuje cez hypotekárne úvery, čo je najvýznamnejší prvok pohybu trhu, smerom k rastu. Pokiaľ si banky zachovajú tento prístup, očakávame, že v nasledujúcich obdobiach by mal predaj ešte mierne rásť. Nielen v závislosti od sezóny, ktorá je na jeseň tradičná, ale aj v medziročnom porovnaní,“ vyhlásil M. Paták.

Dodal, že naopak spoločnosť neočakáva výraznejší nárast cien nehnuteľností. Ceny sa však môžu vyvíjať v závislosti od rôznych regiónov rôzne.

„Ukazuje sa, že vývoj realitného trhu kopíruje zhruba vývoj pracovných príležitostí a ponuky pracovných miest na trhu. Záujem je v oblastiach, kde je dopyt po pracovnej sile, ktorá sa tam sťahuje za prácou. Čo sa týka štruktúry, najväčší záujem je naďalej o štartovacie byty, jedno a dvojizbové, predovšetkým v Bratislave, ktoré sú cenovo najdostupnejšie hlavne pre mladé rodiny. Zároveň stačí na ich kúpu hypotéka, ktorú môžu dostať mladí ľudia so splatnosťou až 30 rokov. V hotovosti sa naopak predávajú väčšinou rodinné domy v iných okresoch, ako Lučenec, Dunajská Streda alebo Šaľa,“ povedal M. Paták.

Ďalej poukázal na to, že na trhu s developerskými projektmi je nutné neustále rozvíjať nové lowcost-bývanie. Vývoju od začiatku tohto roka zodpovedá aj správanie sa bánk, kedy úrokové sadzby dosiahli historické minimá. Rozbiehajú sa aj pilotné projekty nájomných bytov v spolupráci so súkromnými investormi a miestnymi samosprávami.
DIRECTREAL je slovenská franchisingová sieť realitných kancelárií, ktorá sa za šesť rokov svojej činnosti rozrástla na sieť 32 pobočiek, s viac ako 180 maklérmi, čím sa zaradila medzi lídrov na slovenskom trhu. Za prvý polrok tohto roka zaznamenala tržby, provízie z predaja nehnuteľností viac ako 1 mil. Eur, čo predstavovalo o 42 % viac ako v rovnakom období roka 2012. DIRECTREAL v tomto období predala 724 nehnuteľností, čo bolo priemerne 4 denne. Za celý rok 2012 pritom dosiahla tržby 1,7 mil. Eur.
Viac informácií je na www.directreal.sk