DENNÍK RELAX - Viete variť zeleninu? //

Viete variť zeleninu?

 Zelenina má vo výžive vysokú biologickú hodnotu, preto je jej dôležitou súčasťou. Obsahuje nerastné látky, vitamíny, bielkoviny, tuky, cukry, málo kyselín, nestráviteľnú buničinu a vodu. Z nerastných látok najviac obsahuje vápnik, fosfor, železo, draslík a sodík. Z vitamínov je najviac zastúpený vitamín A, vitamíny skupiny B a vitamín C, ktorý je nenahraditeľný a významne prispieva pri ochrane zdravia a pozitívne ovplyvňuje aj pracovné výkony. Surová i tepelne upravená zelenina výborne doplňuje mäsá, ryby, hydinu, zverinu, vajcia a pod. Svojou výživnou vyváženosťou zabraňuje nežiaducim prírastkom na hmotnosti. Pre svoje zloženie má dôležité miesto v systéme racionálnej a diétnej výživy.

 
U nás je spotreba na obyvateľa stále nízka v porovnaní s niektorými  vyspelými krajinami. Pri jej spracúvaní a skladovaní musíme postupovať tak, aby si zachovala čo najviac svojich cenných látok. Zelenina v kusoch sa uvarí asi o 30 minút, pokrájaná na menšie kúsky už o 15 - 20 minút. Zbytočne teda čas varenia nepredlžujme.
  • Aby sa reďkovka pri ozdobovaní pekne skrútila, pokrájame ju a namočíme na chvíľku do slanej vody.
  •  Ak chceme zvýšiť biologickú hodnotu polievky, časť zeleniny pridáme do hotovej polievky surovú, alebo postrúhanú na jemno.
  • Zvädnutú zeleninu občerstvíme, keď ju vložíme do studenej vody, do ktorej pridáme trocha octu. Zvyšnú zeleninu z polievky môžeme použiť napr. na prípravu francúzskeho šalátu.
  •  Zelenú petržlenovú vňať  pridávame až do hotového jedla, varením sa stráca obsah vitamínu C.
  •   Mrkva bude mäkšia a bude mať lepšiu chuť, keď do vody pri varení pridáme trocha masla. Mrkvu a inú polievkovú zeleninu uchováme pred vysušením týždeň až dva týždne, ak ju zabalíme do mokrej handry, hliníkovej fólie, papiera alebo necháme v otvorenom vrecúšku z polyetylénu.
  •   Ak chceme, aby špenát zostal zelený, musíme ho variť tesne pred podávaním, a to neprikrytý.
  •   Hlávkový šalát vydrží dlhšie svieži, ak ho vložíme do misky tesne vedľa seba  hlávkami dolu a hlúbikmi hore a prikryjeme vlhkou handrou.
  •  Surové rajčiaky pred olúpaním najskôr sparíme horúcou vodou.
  •   Ak chceme, aby bol karfiol pekne biely, pridáme do vody, v ktorej ho budeme variť, trochu mlieka.
  •   Farbu cvikle najlepšie zachováme tak, že ju pripravujeme vcelku (varíme aleba pečieme) až potom ju ošúpeme, pokrájame, zalejeme vínovým octom, do ktorého pridáme trocha rasce a odložíme, najlepšie v hlinenej nádobe.
  •  Rozpojená cibuľa zostane čerstvá, nestratí svoju chuť a nebude ani šíriť zápach, keď ju na reznej ploche natrieme trocha masťou, alebo posypeme soľou a zabalíme do alobalu. Namrznutú cibuľu  necháme v tmavej chladnej miestnosti, v ktorej sa zlepší jej kvalita.
  •   Cesnakový strúčik lepšie rozotrieme, ak ho predtým trochu osolíme.
  •   Chren zostane aj po nastrúhaní biely, keď ho premiešame so soľou a uchováme v  uzavretej porcelánovej alebo sklenenej nádobe.

 

 



Články z rubriky: Rady pre gazdinky

Ešte falošnejšia ako falošná sviečková

Ešte falošnejšia ako falošná sviečková

alebo Objavte najlacnejšiu verziu hovädzej nepravej sviečkovej ..

Ako používať bylinky v kuchyni

Ako používať bylinky v kuchyni

Čaj z petržlenovej vňate je výborný nielen pri urologických ťažkostiach, ..

Veľkonočné jahňatá

Veľkonočné jahňatá

Mäso veľkonočných jahniat je ozajstným výživovým unikátom a gastronomickým skvos ..

Ako zdravšie piecť? Tu je 5 užitočných tipov

Ako zdravšie piecť? Tu je 5 užitočných tipov

Môžete použiť menej tradičné, ale zdravé druhy múk, ako mandľovú, ..