DENNÍK RELAX - Výstava Globálna kontrola a cenzúra v Novej synagóge Žilina //

Výstava Globálna kontrola a cenzúra v Novej synagóge Žilina

Poznanie predstavuje moc. Predovšetkým pre toho, kto ovláda tok informácií. Kurátor Bernhard Serexhe takto opisuje východiská úspešnej medzinárodnej výstavy Globálna kontrola a cenzúra, ktorá 13. októbra prichádza do žilinskej Novej synagógy a potrvá do 6. decembra 2017.

Ak kedysi predstavovali digitálne komunikačné prostriedky novú nádej demokratickej spolupráce, v poslednej dobe sa stali ideálnym nástrojom na kontrolovanie a ovplyvňovanie miliárd ľudí. Výstava skúma nezastaviteľný prienik kontroly a cenzúry do nášho každodenného života. Spolupracovali na nej umelci, aktivisti, novinári a vedci z viac ako dvadsiatich krajín sveta a vznikla v partnerstve Centra pre umenie a médiá ZKM Karslruhe v spolupráci s pracovnou skupinou Netzpolitik Inštitútu politických vied Univerzity Karla Ruprechta v Heidelbergu a s Centrom pre aplikované bezpečnostné technológie Technickej univerzity v Karlsruhe. Ďalšími dôležitými partnermi sú Reportéri bez hraníc, Chaos Computer Club a platforma netzpolitik.org. Výstavu na Slovensko prináša Goetheho inštitút Bratislava a Nová synagóga Žilina.

Kurátorsky zámer
Výstavu kurátorsky pripravili Bernhard Serexhe a Lívia Nolasco-Rózsás. „Cieľom výstavy je rozšíriť verejnú diskusiu o metódach dozoru a cenzúry, a to nielen kvôli neustále pribúdajúcim medializovaným prípadom, ale najmä preto, že vyšetrenie týchto praktík sprevádzajú početné prekážky,“ približuje zámery výstavy kurátorka Lívia Nolasco-Rózsás. Medzi prezentovanými dielami je napríklad inštalácia Me švajčiarskeho výtvarníka Marca Leeho, ktorá upozorňuje na to, ako jednoducho dokážu tajné služby a korporácie na celom svete takmer na meter presne určiť polohu užívateľov Instagramu. Inštalácia Filter Bubble (KASTEL v spolupráci s ZKM Karlsruhe) ukazuje, ako lokácia, vyhľadávanie a profil užívateľa určujú, čo sa užívateľom internetu zobrazí. Pre slovenskú reinštaláciu doplnili kurátori výstavu aj diela Jaroslava Kyšu, Tomáša Libertínyho a  dvojice Aneta Mona Chisa&Lucia Tkáčová. 

Autobusom na výstavu
Výstava je súčasťou väčšieho projektu Goetheho inštitútu Dáta: Demokracia, ktorý sa zaoberá digitalizáciou všetkých oblastí nášho života a kladie otázky k téme kontroly a cenzúry informácií. V rámci tohto projektu sa popri výstave v Novej synagóge v Žiline koná viacero sprievodných podujatí aj v Bratislave. Ich prehľad nájdete na stránke inštitútu, ktorý na otvorenie výstavy 13. októbra vypraví aj špeciálny autobus. Bude odchádzať o 14.00 hod. z Bratislavy a po otváracom programe odvezie účastníkov/návštevníkov naspäť do hlavného mesta. Cesta autobusom je bezplatná, je na ňu potrebné sa prihlásiť u PR manažérky Goetheho inštitútu Lindy Fintorovej do pondelka 9. 10.  (Linda.Fintorova@goethe.de)

Sprievodný program
Výstavu otvorí o 18.00 komentovanou prehliadkou kurátor Bernhard Serexhe. O 20.00 hod. sa s audiovizuálnou performance predstaví združenie Kolektiv. Pripravovaný sprievodný program v Novej synagóge sa pokúsi tému výstavy rozohrať v kontexte Slovenska a Žiliny. Jednou z dôležitých línií pripravovaného programu bude rozvoj digitálnej a politicko-technickej gramotnosti, teda ponúknutie konkrétnych legislatívnych či DIY nástrojov, ako digitálnej kontrole a cenzúre čeliť. „V ďalšej línii budeme skúmať, ako sa digitálny dohľad prejavuje vo fyzickom verejnom priestore, za akých podmienok, s akými argumentmi, na koho dopadá najviac. Okrem komentovaných prehliadok, prechádzok, diskusií a workshopov tému rozohráme aj prostredníctvom audiovizuálnych performance, predstavení a koncertov slovenských aj zahraničných autorov,“ približuje sprievodný program kurátorka Novej synagógy Ivana Rumanová.

Globálna kontrola a cenzúra
14. 10. – 6. 12. 2017
Kurátori výstavy: Bernhard Serexhe, Lívia Nolasco-Rózsás
Nová synagóga Žilina
J. M. Hurbana 220/11, 010 01
Otvorené utorok – sobota, 12:00 – 19:00 hod.
www.novasynagoga.sk
www.facebook.com/novasynagoga 

SPRIEVODNÝ PROGRAM v Novej synagóge Žilina

Otvorenie výstavy

13. október 2017
18.00 hod. – Otvorenie výstavy a komentovaná prehliadka s kurátorom Bernhardom Serexhem
20.00 hod. – Kolektiv (Audiovizuálne performance)
Kolektiv je otvorené medzinárodné združenie tvorcov algoritmického zvuku a vizuálu, hudobníčok a hudobníkov vychádzajúcich z tradície live codingu. Live coding je umelecká forma, ktorá využíva živé písanie kódu, improvizovanú tvorbu nástrojov pre zvuk a obraz priamo pred zrakmi divákov. Ako Kolektiv príležitostne vystupujú Alexandra Timpau, Michal Cáb, Katarína Gatialová, GND, Alexandra Cihanská Machová, Kryštof Pešek, Jáchym Pešek, Jiří Rouš, Georgij Bagdasarov, Sara Pinheiro, Petr Zábrodský, Matěj Šenkyřík, Jonáš Svatoš. Zloženie sa pri každom koncerte mení a pohybuje sa medzi troma až dvanástimi hráčmi. Aktuálne má Kolektiv pripravenú performance, ktorá využíva hardware, vyvinutý špeciálne pre Kolektiv niektorými jeho členmi. Ide o desaťkanálový maticový mixážny pult 1010Matrix, ktorý umožňuje experimentálne prepájať zvukové signály jednotlivých hráčov a rozvíjať metódu algoritmickej no-input tvorby. Žiadny z hráčov zvukový signál priamo negeneruje, iba upravuje ten, ktorý k nemu prichádza na vstupe od spoluhráčov.
https://k-o-l-e-k-t-i-v.github.io/

Hlbiny internetu
Samčo, brat dážďoviek. Performatívna prednáška
26. október 2017, 18.00 hod., Nová synagóga Žilina

Ak sa zavŕtate až príliš do hlbín internetu, môžete objaviť rozličné podivnosti, s ktorými ste doteraz nerátali, ktoré zmenia váš pohľad na svet a ľudstvo. Osamelí čudáci, ktorí si v pokoji svojich domácností vytvárajú vlastné webstránky, blogy, vlogy, a takýmto spôsobom zdieľajú so svetom vlastné politické názory, súkromný život, umeleckú tvorbu alebo profesijné zameranie. Niektorí z nich sa stanú po čase kultom a majú vlastné fankluby, iní aj po pätnástich rokoch v kyberpriestore sú známi iba úzkemu okruhu fajnšmekrov. Prejdeme sa podivnými zákutiami slovenského aj českého internetu a aktivistickými či kultúrnymi presahmi týchto fenoménov do reálneho života. Len pre „otrlých“!

Samčo, brat dážďoviek
Narodený 1988 na poliklinike Košice-Juh, žije na ceste. Venuje sa tvorbe ako základnej životnej potrebe, konštrukcii alternatívneho nereálneho sveta a vyhľadávaniu surreálnych aspektov sveta reálneho. Vo voľnom čase sa rád prejde po lese prestriedanom s lúkou, alebo medzi nezateplenými panelákmi, alebo pomedzi čudesné zákutia internetu.

PROGRAM PRE RODINY

Interpretačný raj
Komentovaná prehliadka výstavy s deťmi a mladými ľuďmi v úlohe sprievodcov.
12. november 2017, 13.00 hod., Nová synagóga Žilina
Lektori: Lucia Gašparovičová a Juraj Gábor

Interpretačný raj je diskusný formát a miesto stretnutí diváka s výstavou v sprievode umelcov Lucie Gašparovičovej a Juraja Gábora. Cieľom je vytvoriť spoločný zážitok a ten transformovať na podnet pre diskusiu. Prostredníctvom osobnej skúsenosti účastníkov z rôznych oblastí – či už výtvarníkov, vedcov, ale aj detí a odborníkov na dohľad, monitorovanie a bezpečnostné otázky, sa pokúsime nazrieť na výstavu z rôznych špecifických uhlov pohľadu. Navodzovaním myšlienkových alebo fyzických situácií účastníci získajú odvahu vo vlastnom formulovaní názorov a prežitkov, pričom žiadna odpoveď nie je nesprávna. Interpretačný raj je v neposlednom rade priestor na príjemne neformálne stretnutie a diskusiu tak s umením, ako aj so zaujímavými ľuďmi.

DTBZ: Bezfarebné zelené myšlienky zúrivo spia
Predstavenie
12. november 2017, 16.00 hod., S2, Stanica Žilina-Záriečie
Vstup voľný

Viac hlučná než poetická metabáseň o jazykoch, technológiách a ľuďoch.
Lepšie dobre nerozumieť, ako zle chápať. Hlasy vlastné aj požičané, extenzívne aj vnútorné. In vitro rodený hovoriaci Graham + niekoľko plugged aj unplugged kanibalov. Hluk nastupuje tam, kde jazyk zlyháva. Nástroje? Primitívne! Sme deti. Život môže existovať aj bez jazyka, ale nulou pre istotu nedelíme.

Predstavenie vychádza z dlhodobého projektu Stanice Žilina-Záriečie, ktorý v rovnocennej spolupráci prepája deti a experimentálnych súčasných hudobníkov Jiřího Suchánka a Miroslava Tótha. Je skúmaním vzťahu hluku a informácie, jazyka ako priestoru pre hru a pohrávanie sa. Nové technológie sú tak zároveň zdrojom inšpiratívnych možností, aj viac či menej fatálnych nedorozumení.

---

Stratégie proti nenávistným prejavom
Workshop organizovaný Nadáciou Heinrich Böll Stiftung v rámci výstavy Globálna kontrola a cenzúra
9. – 10. november 2017, Nová synagóga Žilina

Účasť na workshope je bezplatná, ale je podmienená registráciou. V prípade záujmu prosím kontaktujte Zsofiu Deak najneskôr do 23. októbra 2017 na adrese zsofia.deak@cz.boell.org

Lektori workshopu:
Attila Bátorfy (HU, expert na dátovú žurnalistiku)
Julian Hauser (DE, PhD. študent na University of Edinburgh)
Matúš Kováčik (SK, Digital Nomads)
Jaroslav Valůch (CZ, bývalý líder hnutia Hate Free)

Počas intenzívneho workshopu sa budú účastníci z prostredia neziskového sektora v strednej Európe zaoberať témou digitálneho násilia z niekoľkých uhlov pohľadu. Budú skúmať súvislosti medzi štruktúrnymi zmenami v mediálnom prostredí a radikalizáciou verejných prejavov. Oboznámia sa s významom IT bezpečnosti, výzvami digitálnej participácie a tiež s užitočnými politickými, legislatívnymi a edukatívnymi nástrojmi, ktoré im môžu pomôcť konfrontovať, ale aj predchádzať digitálnemu násiliu.

Handa Gote: Eleusis
Post-internetová opera
15. november, 20.00 hod., Stanica Žilina-Záriečie, S2.
Vstupné: 6/4 eur

Dnes sú steny Platónovej jaskyne plné projektorov, diskogúľ, plazmových obrazoviek a halogénových reflektorov, takže už ani nemôžeme vidieť nijaké tiene na stenách.
Koert Van Mensvoort, A Society of Simulations

Post-internetová impro opera o nemožnosti veľkého príbehu na svete, kde je všetko zároveň klamstvo aj pravda. Cyklický čas mýtu zlomený do instantného času nášho sveta. Mystérium cesty podsvetím za znovuzrodením, ktoré však možno nepríde. Lolcats. Blue Screen Of Death. Jsem v pytli, pusťte mě ven!

Handa Gote Research & Development sa venuje experimentovaniu s dramaturgiou, začleňovaniu nedivadelných prvkov do svojej práce a vývoju vlastného poňatia postdramatického a postspektakulárneho divadla. Dlhodobo sa inšpiruje vedou a technikou. Skupina realizuje kontinuálny výskum divadelnej reči a tiež laboratórnu prácu v odbore zvukového a svetelného dizajnu, a to za neustáleho spochybňovania spomínaných disciplín.
www.handagote.com

Critical Engineering Workshop
16. – 18. november 2017, Nová synagóga Žilina
Lektori workshopu: Danja Vasiliev, Gordan Savičić
Účastnícky poplatok: 15/20 eur (zahŕňa občerstvenie)
Registrácia nutná na adrese ivana@stanica.sk najneskôr 5. novembra 2017.

„Čím väčšia je naša závislosť na technológiách, tým naliehavejšia je potreba skúmať a zverejňovať ich vnútorné fungovanie.“

Počas trojdňového intenzívneho workshopu sa naučíme viac o infraštruktúre počítačových sietí a tieto vedomosti sa pokúsime aplikovať prostredníctvom kreatívneho formovania a stopovania sieťových paketov cez káble aj vzduch. S využitím voľne dostupných open-source nástrojov budeme zachytávať a rekonštruovať nezakódované dáta okolo nás. Dáta z wifi sietí a elektromagnetické signály sa stanú priestormi pre intervencie a špekulácie. Týmto spôsobom získajú účastníci praktickú schopnosť porozumieť infraštruktúrnym a politickým dôsledkom našej narastajúcej závislosti na tejto technológii. Účastníci sa naučia, ako vytvoriť počítačové siete a ako s nimi zaobchádzať s využitím rozhrania unixového príkazového riadku. Je to rozhranie prítomné v každom počítači z rodiny operačných systémov UNIX, na ktorých fungujú webové servery, routery, autonómne roboty, Raspberry Pi, Linux alebo OS X laptopy. S počítačmi budeme interagovať mimo obmedzujúcej metafory desktopu a naučíme sa, že počítač ani nemusí mať obrazovku alebo klávesnicu, aby sme s ním mohli pracovať.

Pre účasť na workshope nie je vyžadovaná žiadna predchádzajúca skúsenosť s počítačovým sieťami, programovaním ani príkazovým riadkom.

The Critical Engineering Working Group je skupina umelcov a aktivistov v zložení Gordan Savičić, Danja Vasiliev a Julian Oliver. Vo svojej tvorbe skúmajú, ako písaný kód expanduje do sociálnej a psychologickej oblasti a ovplyvňuje správanie medzi ľuďmi a strojmi. Poukazujú na nutnosť porozumieť princípom fungovania technológií, okrem umeleckých projektov je jednou z ich hlavných aktivít organizovanie workshopov zameraných na rozvoj technopolitickej gramotnosti.
https://criticalengineering.org/, https://k0a1a.net/, http://www.yugo.at/processing/

Dáta a verejný priestor

Komentovaná prehliadka Žiliny s Tereziou Lokšovou
2. december 2017, 15.00 hod., začiatok pred Novou synagógou

Od apríla 2017 prebieha v Žiline sociologický výskum Terezie Lokšovej, ktorý dopĺňa globálny rozmer výstavy a pozornosť privádza k našej bezprostrednej každodennosti. K tomu, čo sa týka nás všetkých, hoci máme ten luxus, že o tom často nevieme: k dohľadu v uliciach. Odkiaľ sa vzalo toľko kamier a ako to, že sa nad nimi už ani nepozastavujeme? Dopyt po (nielen) kamerovom dohľade a kontrole súvisí s rozpoznávaním rizík. Kvôli nim je bezpečnosť chápaná ako niečo neustále ohrozené, čo je nutné rôznymi spôsobmi chrániť. Zavádzanie kamier ako by vôbec nebolo predmetom politického rozhodovania. Skôr ide o rutinne využívaný nástroj, ktorého inštalácia záleží len na strategickom plánovaní a úspešnom získavaní grantov. Počas komentovanej prehliadky predstaví Terezie Lokšová výsledky svojho terénneho výskumu v Žiline z hľadiska monitorovania verejného priestoru. 

Terezie Lokšová sa ako sociologička zaoberá predovšetkým mestskými priestormi, ich správou, mestskými konfliktmi a dohľadom. Je doktorandkou na Fakulte sociálnych štúdií Masarykovej univerzity v Brne, študovala tiež na University College London a Hong Kong Baptist University.

The Society for Nontrivial Pursuits
Audiovizuálne performance, sonifikácia dát zo sociologického výskumu Žiliny
2. december 2017, 18.00 hod., Nová synagóga Žilina
Vstup voľný

Svetlo, zvuk, jednotky a nuly reagujúce na priestor a históriu Novej synagógy. Komplexné systémy, či už chaotické okruhy, spätná väzba, sociálne systémy a/alebo počítačové programy sú fascinujúcim predmetom výskumu. The Society for Nontrivial Pursuits z nemeckého UdK skúma takéto systémy ako priestor pre experimentálne performance. Dizajnujú, navrhujú a programujú svoje vlastné performatívne svety založené na senzoroch, analógovej elektronike, softvéri a používajú ich v extrémne odlišných projektoch a kontextoch. V kontexte projektu Dáta: Demokracia budú sonifikovať dáta z terénneho sociologického výskumu Terezie Lokšovej.

Partneri projektu: Goetheho inštitút Bratislava, Fond na podporu umenia, ESET